fredag 3. august 2012

Sommerferie

I motsettning til det fleste andre jeg kjenner er jeg ganske godt fornøyd med sommer været dette året, sett i forhold til i fjor. Men så skal det være sagt at vi han nok vært på rett plass til rett tid, og fått smake på det beste været der vi har feriert.

Sommerferien for vår del startet siste helg i juni, da vi reiste på hytta til foreldrene mine sammen med gode venner. Vi hadde noe regn da, men veldig god temperatur.
Derfra reiste vi til Sogn og Fjordane for å besøke onkel, tante og søskenbarna til mannen. Vi hadde 5 herlige dager der, der norsk natur viste sin beste side:-) Hadde bare regn siste dagen vi var der. Her er noen flotte bilder fra Fjærland og Suphelle breen:-)
På veien opp kjørte vi gjennom Lærdalstunnelen, 24km lang og har noen flotte belysninger 2 steder inni tunnelen for at det ikke skal bli fullt så kjedelig å kjøre gjennom den!!
 A4 og jeg hadde noen flotte kveldsturer innover dalen. Flott norsk natur:-)

Supphellebreen er en av armene fra Jostedalsbreen. Ungene vasset i vannet som kommer fra breen, det er iiiis kaldt og beina ble helt røde!! Men det var ganske spennende:-)

Så gikk turen til Bergen for å gå på akvariet og ta fløybanen. Planen var at vi skulle overnatte på en campingplass i camp let`en vår. Men jeg har en snill venninne som tilbudde oss å sove over hos de, den ene natten. Så tusen takk for gjestfriheten:-) i hadde en super dag i Bergen, kunne ikke vært mer helige med været. Og fikk oppleve Begen på sitt beste:-)

Deretter bar turen tilbake på hytta til foreldrene mine i Skånevik i 5 dager. Da fikk vi besøk av 2 vennepar av oss, pluss bror min og barna. Så vi var 7 voksne og 10 barn samlet på en plass, det var mye liv og røre:-) Været disse dagene var varierende, men det stoppet ikke oss. Det ble både bading, fisking og skattejakt:-)
Vi var og på Pippi festival som arrangeres hvert år i Skånevik, dette året hadde de gjordt en ny vri og sendt Pippi til sjøs, så det var Emil i Lønneberget de viste. Det var veldig kjek forestilling:-)

Skattekartet som ble fisket opp fra flaskepost fra sjøen.

Ut på tokt for å finne øya der skatten ligger.

Alle var utstyrt med sverd og pistoler for å jage vekk sjørøvere, kjemp spennende:-)
De fant skatten, den var fylt med skatter for store og små:-)

Bilder fra Emil forestillingen.

Så bestemte vi oss for å reise hjem å ha et par dager hjemme. A1 skulle videre på ferie sammen med moren, og vi måtte vaske klær og pakke om bilen for ferien videre.

Nå var det tid for camping ferie for oss. Vi kjøpte camp let i fjor sommer og det samme gjorde et vennepar av oss, så vi fikk prøvd det ut litt da og det gav mersmak. Vi startet en dag før de og reiste på besøk til noen venner av oss som har campingvogn i Lyngdal og hadde en overnatting der. Kjempe sosialt:-)

Så reiste vi videre å møtte den andre familien på veien og målet var Kristiansand. Vi endte opp på Hamresanden camping, og det er første og siste gang vi kommer til å besøke den camping plassen. Det var veldig dårlige fasiliteter, toalettene var noen skrale "båser" som ikke var gjort noe med siden 19 pil og bue!!! Det var kun kaldt vann å vaske hendene i, ingen såpe eller papir til å tørke med. Det var i tillegg bare 4 dusjer!!! og det skal være til alle som bor på campingen.... Servicen var heller ikke noe å skryte av!! Men, men vi overlevde 3 overnattinger der også. Barna storkoser seg med camping livet, leker ute hele dagene og sover kjempe godt om nettene:-)

Camp let`en til høyre er vårt "hjem":-)

Vi hadde og bestilt en overnatting i Abra Havn, med Kaptein Sabeltann show på kvelden. Det var en opplevelse og kan absolutt annbefales:-) Virkelig gjennomført sjørøver by. Showet på kvelden var og kjempe kjekt. Vi la A2 og A3 til vanlig tid, og vekka de rett før vi skulle gå på showet. De ble litt gråt og det vile helst bare gå å legge seg igjen, men så fort vi kom bort i dyreparken og showet begynte var alt glemt. De satt som noen lys hele tiden:-) Et vennepar av oss var så snille at de passet på A4 mens vi var på showet, de hadde vært på det i fjor så skulle ikke gå dette året og. Så tusen takk for hjelpen:-)
Vi var selvsagt også i dyreparken på dagen:-)

Den Sorte Dame og Grevinnen kom inn i havnen og hadde "kamp" til stor begeistring for barna:-)

Vi bodde i leiligheten øverst til høyre.

En stor figur av Kaptein Sabeltann var plassert ved inngangen til Abra Havn.
Flotte detaljer, til og med komme lokkene var det sjørøver preg på.
Inni leiligheten.
Kule ordtak på veggen.

Hengekøyen falt i smak, A2 hadde lyst å sove i den på natten:-)

Ettersm A2 sluttet med tutten tidligere i år, tok vi de med og gav de til den store helten sin i Sabeltanns verden.

Han fikk et brev fra Sabeltann for at han leverte fra seg tuttene sine:-)

Etter noen flotte dage i Kristiansand, sjekket vi værmeldingen og fant ut at Bø i Telemark hadde meldt det fineste været. Yr.no, storm.no og pent.no blir flittigt besøkt av oss campere. Litt av vitsen med at vi kjøpte oss camp let et at vi skal reise der været er finest. Å det er ikke så lett å finne når vi bor i Norge, men noen steder glimter det til også i dette landet:-)
Så vi satte kursen for Bø i Telemark og innlosjerte oss på Bø camping. Det regnet litt den første dagen vi var der, men det var over 20 grader så vi gikk i kortbukser. Her møtte vi flere venner av oss, noen campet i telt ved siden av oss og andre hadde leid leilighet på camping plassen. Det er kjempe kjekt og sosialt og være på camping plass sammen med gode venner. Barna stor koser seg sammen om dagen og vi voksne har det sosialt på kveldene med kortspill og "jabbing":-) Vi hadde også et besøk i Bø Sommerland, noe som er obligatorisk når vi først er her. En kjekk vannpark, men ikke de het store for barn på vår alder. Og servicen i parkens butikker/kaffèer er elendig. De bør virkelig gjør en endring der!!!
Bø camping er en grei camping plass med de mest nødvendige fasiliteter, men trenger nok noe oppussing. Campingen bærer preg av at den er gammel og noe slitt. Men absolutt brukbar:-)

Etter å ha bodd på Bø camping i 4 netter vendte vi nesen hjemmover. Mannen kjente at ryggen hans begynte å slå seg vrang. Det var en utfording for han å sitte i bil i 5 timer på vei hjem.
Vi fikk og besøk dagen etter av en barndoms kompis av mannen, som har som tradisjon å bo hos oss under Glad mat festivalen som er i Stavanger. De siste årene har vi hatt åpent hus slik at de som ønsker kan komme å overnatte og feire Glad mat hele helgen. En kjempe kjekk helg, som vi ser frem til hele året:-) Dessverre ble det noe amputert dette året, siden mannen ble liggende strekk ut med rygg problemer og jeg bare kan være borte fra A4 en natt siden jeg full ammer henne. Men litt festligheter og sosialt lag fikk vi alikevel:-)
Foreldrene mine hentet A2, A3 og A4 for å ha de på overnatting fra fredag til lørdag, så hu mor kunne ta seg sin første fest på 1år:-) Kjekk fest i lag md gode venner. På lørdagen kom A4 hjem igjen, mens mormor og besten reiste videre med seg A2 og A3 på hytta. Så A4 fikk være med på Glad mat hun også:-)

Mandag var mannen like dårlig i ryggen og ble sykemeldt fra jobben (skulle hatt sin først dag på jobb). Så A4 og jeg reiste opp til de andre på hytta, og har hatt en uke sammen på hytta. Vi har fiska, fanga krabber, gått tur, lånt bøker på biblioteket, hatt inne aktiviteter (når det regnet!) osv.
Her teller A3 hvor gammelt treet er.
Mormor og Sabeltann(A2) på tur. Vi var på 2 timers skogtur:-)

A4 var og med på tur, koste seg i bæreselen sin:-)

Så på mandag er sommerferien over for vår del og. Da begynner A2 og A3 på stor avdeling i barnehagen og A4 og mor skal kose seg hjemme i permisjon:-)

Håper dere lesere og har hatt en fin sommer, tross noe dårlig vær:-)