mandag 13. august 2012

Baking og dessert

Jeg er bare nødt å dele en oppskrift på noen fantastisk gode boller som er hentet fra God Morgen Norge. Har lenge vært på utkikk etter en god bolledeig, føler de andre jeg har prøvd ut bare er gode når de er nysteikt og blir tørre når de ligger litt.
Da jeg såg på God Morgen Norge, såg deigen super luftig og enkel ut å jobbe med og i tillegg såg bollene saftige og gode ut når de var ferdige:-)


1 pk gjær (kan og bruke tørrgjær)
1 kg hvetemel (evt fullkorn hvetemel)
200 gram smør
5 dl melk
1 ts salt
2 dl sukker
2 ts kardemomme

varm melken til fingervarme. rør ut gjæren (tørrgjær tilsettes direkte i melet). arbeid sammen melk, salt, sukker, kardemomme og melet. elt for hånd elelr halv hastighet på maskinen. tilsett smeltet smør mot slutten av eltingen. Elt deigen til den slipper bollen. Dekk bollen med plast og la heve 45 min til 1 time.
(jo lenger jo bedre!!)
Lag de bollene du måtte ønske (kanelboller, solskinnsboller, skoleboller elelr vanlige boller). Når bollene er laget heves de i 30 min (til ca dobbel størrelse).
Stekes på 180 grader varmluft, 210 grader vanlig over og under varme i 12-15 min til de er gyldne. Avkjøles på rist:-)
Bollen til venstre er laget på fullkorns hvetemel og den til høyre er med vanlig hvetemel. Det er liten forskjell i smak og en smule sunnere med fullkorns hvetemel:-) Med disse bollene prøvde jeg å lage de litt mindre enn vanlig for å ikke ha for store boller å servere, men de blir saftigere om du lager de hakke større en du normalt pleier å gjøre:-)



Ellers vil jeg gjerne dele en oppskrift på en fantasisk enkel og velsmakende dessert som jeg fant på bloggen til frumaela, så takk til Rebekka:-)


3 store glass eller 6 medium
1/2 pk Bixit kjeks (evt. annen søt kjeks)
200 gram Philadelphiaost naturell
3 dl kremfløte
200 gr melis
1 vaniljestang (eller 2 ts vaniljesukker)
En pose frosne bær eller frukt (evt ferske)

Legg de frossne bærene frem slik at de tiner. Knus kjeksen, finn frem glassene og legg et lag med kjeks i bunnen av glasset. Pisk kremfløten til krem, tilsett philadelphiaosten. Skjær vaniljestangen opp i midten og ta ut frøene og tilsett disse (evt tilsett vaniljesukkeret). Tilsett melis og bland blandingen godt. Ha kremblandingen over kjeksen i glasset, legg lagvis kjeks og krem og avslutt med bær/frukten. Mmmmm enjoy:-)

Her har jeg brukt frosne og ferske bringebær.


Her er det bare ferske jordbær. Bruk frukt/bær etter smak:-)






1 kommentar:

  1. Heisann

    Du vant blogglotteriet inne hos meg så om du sender meg adressen din til marit@rusaanes.no så får du en pakke i poten ganske snart :) Gratulerer :)

    SvarSlett